(no title)

Ada dua gambar.
Bukan dua keping gambar.
Terlalu angkuh untuk aku dipotretkan ke atas sekeping kertas berwarna, dan berkilat.
Satu gambar.
Aku seorang, berdiri menunduk, merendahkan diri.
Satu gambar.
Aku tidak keseorangan. Tinggi aku mendongak. Meraih martabat lebih tinggi.

Tahukah betapa gelapnya bila dilindungi bayang-bayang sendiri?
Tahukah betapa cerahnya sinaran cahaya yang tidak dilindungi apa-apa?
Lama aku seorang.
Kemudian datang seorang-seorang, memenuhi petak gambar.
Tidak penuh, tetapi cukup untuk aku mendongak.

Aku kira panas sampai ke petang. Tak pernah aku jangka rupanya ribut ditengah hari.
Sedang aku tertawa, mendongak tidak sedar aku ditinggalkan.
Sangkaan gambar itu kekal hanya gurauan.
Pernahkah melihat bagaimana kita melekatkan satu gambar yang bercorak ke atas satu gambar utama, untuk memperlihatkan gambaran yang lebih menarik?

Semua itu gurauan. Dan mari kita bermula semula.

1 comment:

  1. make new pictures and new memories while there is time.

    so that is right..mula semuala

    ReplyDelete