Cerita Orang Buta

Ituhari, aku jalan ke Taman Kerang (Kuantan, Pahang). Ternampak orang mengurut kaki, terasa kaki lenguh, aku pun duduk dengan spontan atas kerusi malas yang disediakan untuk orang yang diurut kakinya..
Sejurus sebelum aku duduk, baru aku perasan, tukang urut, hampir kesemuanya buta, bermaksud bukan semua buta, ada yang mempunyai masalah penglihatan, mata mereka tidak dapat melihat dengan jelas, walau dengan bantuan kaca mata.
Aku duduk, buat-buat tak biasa menjadi pelanggan disitu (memang tak biasa pun), kemudian, bermula lah sesi mengurut kaki ku yang berlangsung lebih kurang 1/2 jam.

Sambil tapak kaki diurut, aku berfikir, apakah yang dirasakan tukang urut tersebut, pabila mereka terfikir, bahwa mereka tidak dapat menikmati keindahan dunia, hanya kegelapan yang diselubungi, sedangkan orang disekelilingnya, semuanya mempunyai mata yang berfungsi dengan cukup baik..

Keinginan mereka untuk melihat dengan normal, mengatasi keinginan lain, aku pasti, aku cukup pasti. Melihat mereka tersenyum, bergelak ketawa ketika bekerja, meyakinkan aku, mereka lah sebenarnya orang yang sentiasa ceria, ceria walau punya kekurangan.

Aku kemudian terfikir, bagaimana keadaannya jika mereka-mereka yang serba kekurangan ini diberi peluang, untuk menjadi normal, yakni dapat melihat. Cukup sejenak aku berfikir, aku merasakan, biarlah mereka berkeadaan sebegitu, bukan apa, tidak patutlah mendedahkan kepada mereka, dusta-dusta duniawi. Sungguh, ciptaan tuhan itu sebaik-baik ciptaan. Setiap ciptaan-Nya punyai sebab yang kukuh. Dan aku setuju, jika tuhan berkehendaki sebegitu terhadap hambanya.

Sesungguhnya, pagi bersama pengurut kaki, benar-benar mengajar ku, betapa dunia ini penuh dusta, jika tidak terlihat semua dusta itu, nescaya, perkara tidak diingini payah berlaku.
Percayalah.

No comments:

Post a Comment